Förlossningsberättelsen

Onsdag 8/6


Kl 02.00 vaknar jag upp av att jag känner att nånting rinner mellan mina ben. Jag kastar mig upp ur sängen och springer in på toaletten där jag konstaterar att det är vattnet som går! Ringer till Erik (som då befann sig i studion och jobbade) och sa att nu är det igång. Han kasta sig hem på bara några minuter medan jag ringde förlossningen. Barnmorskan sa att jag skulle ta på mig en bamsebinda och gå och lägga mig igen så skulle jag ringa vid 8 på morgonen för att få en tid för kontroll.

 

Att sova nu var lättare sagt än gjort, men tillslut så blev klockan 8 och vi ringde in igen. 10.30 skulle vi vara inne för kontroll. Jag hade nu börjat känna av lite värkar, men bara lite och oregelbundet.

 

Väl inne så fick vi göra en ctg-kurva som var perfekt, dock lyckades jag inte åstakomma mer än en fjuttig värk. Efter ctg´n gjordes ett ultraljud för att se hur mycket fortervatten som fanns kvar. Det var inte mycket alls, men bebis mådde bra! Vi fick en ny tid för ny kontroll morgonen efter om inget skulle hända innan. Efter kontrollen var det bara att åka hem och vänta på att ett riktigt värkarbete skulle dra igång.

 

Kl. 23.26 åkte vi in igen, då hade jag haft regelbundna värkar sedan 20 tiden så dom tyckte jag skulle komma in. Väl inne blev det ny ctg-kurva och åter igen avtog värkarna så vi skulle bli hemskickade. Men först ville läkaren göra ultraljud igen så vi skulle slippa komma in på den bokade tiden vi hade till morgonen efter. Han hade dock massor att göra så vi fick gott vänta några timmar på att han skulle bli ledig.

 

Torsdag 9/6

 

Under tiden vi väntade drog mina värkar igång igen och jag började tycka att det var jobbigt och jag var riktigt trött, så när vi fick träffa läkaren igen så kollade dom hur öppen jag var. Bara 1cm och eftersom jag inte sovit på över 24 timmar så skickade dom hem mig med något smärtstillande och sömntabletter. Jag däckade innan vi ens han ut till taxin kl 04.00. Minns knappt att vi kom hem.

 

Vid 13 tiden vaknade jag igen utav värkarna. Biter ihop hela eftermiddagen och kvällen. Försöker äta och ladda inför det som komma skall.

 

Framåt 23 tiden orkar jag dock inte längre utan känner att det är dags att åka in igen. Klockan 23.40 är vi åter igen inne på förlossningen och nu blir vi inskrivna för att stanna. Får ligga med ctg i 30 minuter. Bebis mår fortfarande prima.

 

Fredag 10/6


Kl. 00.15 är jag öppen 4cm och barnmorskan bestämmer att jag ska få sova den natten så 00.25 får jag en morfinspruta i rumpan och en tablett. Sedan fick vi sova.

 

Vid 03.40 görs en ny ctg-kurva som fortfarande är felfri. Värkarna är relativt kraftiga, täta och regelbundna.

 

Kl. 10.55 blir vi flyttade till ett större rum och dom kollar igen hur öppen jag är. 6 cm och nu sätter dom en skalpelektrod på bebisens huvud för att hålla koll.

 

Kl. 11.35 får jag en kanyl i handleden och de ger mig antibiotika i förebyggande syfte då det nu gått över 48 timmar sedan vattenavgång. Sedan blir jag erbjuden att prova lustgas vilket jag tackar ja till. Den får jag 11.40 och den är min bästa vän från och med då.

 

Kl. 13.15 är jag bara öppen 7cm så nu vill barnmorskan koppla på dropp för att skynda på lite. En kvart senare är det sagt och gjort. De börjar på lägsta dos. Då och då smyger barnmorskan in och ökar dosen utan att säga någonting till mig. Hon och Erik bara tittar på varandra och nickar. Jag är glad att dom inte sa någonting för jag hade fullt upp med mitt. Fick in en boll att sitta på vilken var väldigt skönt! Fick också en kall blöt handuk att ha i pannan.

 

Kl. 15.15 är jag öppen 8 cm och allt ser bra ut. Vid det laget är värkarna väldigt intensiva och jag är helt inne i min lustgas!

 

Kl. 15.47 trycker det på ordentligt och jag vill börja krysta, men är bara öppen 9-10 och har en kant kvar. Får stränga order om att ja inte får krysta, men jag kan inte hålla tillbaka fast jag försöker. Barnmorkan hinnar i princip bara gå ut ur rummet när jag hör att Erik ringt på klockan och säger till sköterskan att ”sladden åker in och ut” var på hon säger att ”oj nu blir det bebis” och springer och hämtar barnmorskan igen.

 

Kl 16.45 kom han äntligen ut och jag fick honom på magen (navelsträngen var så kort att han inte nådde upp till mitt bröst), vilken känsla!! Så mycket kärlek!

 

För att få ut moderkakan fick jag akupunkturnålar i magen samt att hon knådade och tröck på magen. Det var riktigt obehagligt! Klarade mig undan med endast en liten bristning och behövde inte sy nånting.

 

Kl. 18.45 vägdes och mättes han. Han var 48 centimeter lång och vägde 2935 gram. Vår lilla guldklimp!

 

Kl. 20.00 skrivs vi in på BB.

 


Kan redan göra samma frilla som pappa, tuppkam!


Kommentarer
Postat av: Alexandra -mamma till Leia

Grattis gumman! En timme är väl normalt för krystarbete har jag hört. Dock tog mitt bara 20 min eller nåt. De tryckte ju ut Leia med yttre tryck + klippte mig för att få ut henne snabbare. :/

Men sååå skönt att höra att det gick bra med allt. ÄR SÅ JÄKLA GLAD FÖR DIN SKULL!

Känns som igår som vi började prata på minbebis och vi diskuterade att vi ville båda ha barn. Sen skulle ni "pausa" och jag blev gravid... Sen kom Leia... Och sen blev du gravid. :)

Gud nu är jag helt tårögd!

Pussa Benjamin från oss! <3

2011-06-18 @ 16:05:55
URL: http://triquetra.blogg.se/
Postat av: Angelica vecka34

Vad skönt att allt gick bra med båda er till slut, vilken färd ! (:

2011-06-18 @ 20:37:07
URL: http://tweju.blogg.se/
Postat av: Sabine

De kan bli långdraget så när vattnet går och värkarna inte vill komma igång, skönt att han är ute nu iaf och att de gick fint:) Han är så söt!

2011-06-18 @ 22:46:57
URL: http://allavifina.blogg.se/
Postat av: Nike och Frejas mamma!

Vilken fin story! Du verkar ha haft en bra första förlossning! Hoppas allt går bra nu efteråt och att ni njuter av att vara en familj!



Stora grattiskramar!

2011-06-18 @ 23:06:39
URL: http://minbebis.com/blogg/husmor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0