12 veckor - redan!

Lill hjärtat är redan 12 veckor gammal. Det är helt otroligt vad tiden går!
Idag har vi vart på bvc/mvc. Jag har fått minipiller utskrivet så vi inte riskerar att bli gravida igen. Egentligen tyckte inte barnmorskan att jag behövde något preventivmedel eftersom jag helammar. Men jag vet många som blivit gravida trotts detta, så jag vågar inte chansa. Jag är absolut inte redo för något syskon (inte Erik heller för den delen).
Som det känns just nu blir det inga syskon alls. Men det får väl tiden utvisa.

Vi har vart på apoteket och köpt Alvedon till Benjamin också. BVC vill att vi har det hemma "i fall att" till nästa vecka då han ska få sina första vaccinationssprutor. Dock vet jag inte om vi kommer kunna ge honom om det behövs då lägsta dos som fanns var från 5kg. Som det såg ut sist hade han en bit kvar och dom på apoteket vågade inte säga om det var ok ändå eller inte. Så vi får se hur det blir!

Bjuder på en liten lista som jag hittade i en blogg. Tyckte den var lite rolig!

Namn: Benjamin
Ålder: 12 Veckor
Vikt: 4640g sist. Nu skulle jag tippa på ett par hundra gram mer
Längd: 56cm sist, men det är fyra veckor sedan så jag gissar runt 60cm nu
Äter: Bröstmjölk 
Sover på natten: Ja ca 20 till 07.30 med avbrott för mat ca 2ggr/natt men somnar alltid om direkt när han ätit klart
Sover på dagen: Ja, powernaps på ca 20-30 min var 1,5-2 timme med undantag för ett längre sovpass på förmiddagen och ibland även på eftermiddagen
Sövs: ca 20.00 oftast i vår famn (för att vi tycker det är mysigt) men somnar även själv i sin säng
Napp: Ja
Badar: 1 till 2 gånger i veckan
Bajsar: Bajskalas på morgonen/förmiddagen 
Ler: Ofta!
Pratar: Massor! Han är en riktig snackpåse
Gråter: Om han är vrålhungrig och mamma inte är snabb nog, när han är övertrött eller bara vill gosa
Nöjd/missnöjd: Efter maten eller en god stunds sömn är han väldigt nöjd. Oftast bara missnöjd om han är hungrig, trött, myssugen eller behöver bytas på.
Åka vagn: Riktigt mysigt bara man inte är hungrig eller allt för sugen på att se omvärlden! Fick han som han ville skulle han redan sitta upp i vagnen
Åka bil: Händer sällan men när det väl åks så finns inget att klaga på! Rena rama sömnmedlet
Babysitter: Skoj men babygymmet är roligare
Bärsjal/bärsele: En stor favorit, så mysigt att sova på mammas bröst i sjalen!
Ligga på rygg: Gör han nästan jämt nu mera
Ligga på mage: Duger en stund men det finns ju roligare saker
Favoritaktiviteter: Sitta i mammas (eller pappas) knä, kramas/mysa och stå upp - man ser ju så mycket! Ligga i babygymmet
Jobbigast för mamma: All tvätt! Kräkkalas nästan varje dag fyller tvättkorgen snabbt
Mysigast för mamma: Allt! Morgonmyset då han alltid är glad och pratar värmer nått så otroligt i hjärtat hur trött man än må vara

Kommentarer
Postat av: Nike och Frejas mamma!

Det där med alvedon, om han inte kommit över 5 kg så skrapa bort lite på alvedonen om han får feber av sprutorna, då blir det inte samma mängd och då klarar han nog av det :D



Kram

2011-09-03 @ 10:27:50
URL: http://ienmammasliv.blogg.se/
Postat av: Alexandra - mamma till Leia

Man behöver inte va redo för syskon när bebis är 12 veckor gumman ;) Först nu jag har börjat kunna tänka att NÅÅÅÅNGÅNG kanske jag vill ha bebis igen

2011-09-04 @ 21:18:07
URL: http://triquetra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0